09.07.2014

Finnskogdagene med Atelier Kari og markblomster.

Nå er forberedelsene til sommerens store happening på Finnskogen i gang. Finnskogdagene er til helga, 11-12-13 juli, med flott kulturprogram. Og Atelier Kari inviterer til åpent atelier med markblomster, naturdekorasjoner og inspirasjon til hagen. Bildet er tatt fra innspurten på blomsterforberedelsene for et par år siden. Her renser jeg kråkefot og to bøtter med skogorkideen flekkmarihånd. Den er så herlig! Og den lukta da! Jeg er veldig glad for oppdragene jeg får fra Finnskogdagene hvert år. Kom gjerne å se hvordan jeg lager alle natur- og markblomstdekorasjonene.

Åpent Atelier fredag-lørdag-søndag kl 11- kl 17 i forbindelse med Finnskogdagene. Atelier Kari finner du ved skilt ved veien 1 km øst for Svullrya mot Sverige.

Jeg vet aldri hva jeg kan finne av markblomster til akkurat denne helga. Nå er jeg spent på om blåklokkene i år blir like fine som i fjor... Er sesongen for orkideen flekkmarihånd over??
 
Og prestekragene. Finner jeg nok til hårkranser, buketter til hestevogner og dekorasjoner? Jeg skal de nærmeste dagene tråle eng og mark for å lete opp de fineste markblomstene.
 
Tips til bruk av markblomster: Ofte tar jeg med småbøtter med vann på blomstervandringen for midlertidig oppbevaring. Det er lurt å plukke de blomstene som ikke har sprunget helt ut. Jeg renser stilkene og snitter markblomstene når jeg kommer hjem. Så settes blomstene i lunkent vann med litt blomstergodis i og blir stående i en kald kjeller over natta. På den måten får jeg markblomster til bli mer holdbare i dekorasjonene mine.
 
Nyt sommeren med markblomster fra eng og skog!


kar-rudi@online.no

3 kommentarer:

  1. Splendid blogginnlegg. Måten du har expanied ting her er fantastisk

    SvarSlett
  2. So sweet that heart what you have make. Love it!!

    Patricia

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! I love wildflowers! Have a nice summer. Kari

      Slett

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!