25.04.2011

Blomstrende selje lar humla suse.

Det er lett å forstå hvorfor seljeblomstene kalles gåsunger. Dette er de første blomstene jeg ser her på Finnskogen om våren. Løvet har ikke sprunget ut enda her på Finnskogen, men det er ikke lenge til.

I mellomtiden koser jeg meg med vårlukt, sol og økende mengde fregner i fjeset. Og ellers lar jeg humla suse.

Når denne siste snøhaugen smelter bort, er det tid for raking og vårpynting utenfor atelieret. Jeg gleder meg veldig og koser meg med disse vårtegnene!

6 kommentarer:

  1. Ja det er en herlig tid, og så er det godt å kunne dele disse "gledene" ;))

    SvarSlett
  2. Deilig med vår! Har tidligere lest her på bloggen din om bruk av never.

    Har samla litt i helga også lurte jeg på hvordan jeg skal oppbevare neveren til den kan/skal brukes? Mener å ha lest at den skulle ligge flatt i press? skal den fuktes? hvor lenge? Har du flere tips til bruk?

    Hilsen Gry K

    SvarSlett
  3. Ja, det er utrolig deilig når snøen forsvinner og det er vår. Det er en veldig deilig tid vi har foran oss nå. Kos deg masse. Klem

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelige kommentarer! Gry: Bjørkenever skal oppbevares på et tørt sted og legges i press. Den første tiden må den stables om ofte, gjerne et par dager i uka, for ikke å mugne. Den beste tiden for å flekke never er i juni, + - St Hans. Husk grunneiers tillatelse. Lykke til Gry.

    SvarSlett
  5. Takk for informativt svar Kari. Jeg sanka i helga av bjørkeved som jeg kløyva og neveren var lett å dra av.

    Skal lagre det slik du beskriver så får vi se om den blir brukanes. På hytta er jeg grunneier selv og mye bjørk så da er det bare å sanke.

    Hilsen Gry K

    SvarSlett
  6. Ja nå er det ikke lenge til alt eksploderer i grønt. Det gleder også jeg meg til. Lykke til med vårpussen.

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!