07.05.2010

Reiret er ei lita seng

"Du ska itte røre reiret! Reiret er ei lita seng", skrev Skjæråsen. Og å finne reiret i lynget er en sterk opplevelser!

Det er godt å leve i skogen og en annen av Hedmarks mindre kjente forfattere, lyrikeren Bjørnar Sømoen, beskriver på sin måte forskjellen på by og land. Han fikk Kulturprisen for 2009 i Åsnes kommune. Veldig fortjent og ikke for tidlig, spør du meg. Jeg har lest hans tekster i mange år, og dialekta han bruker underbygger innholdet i tekstene på en glimrende måte. Hilser Bjørnar, og takker for at han deler sine tanker med oss andre!

I BIA

I bia-der ingen hælser
på nainn
er aille meinnesjer
fræmmenfælk.
Nemste grainne
bor hundre mil
over gangen
og aille nøkler
blir vridd om
frå innsia.

Hadde bifræmmen
i sæmmær, og vart læst ute
tre gonger
første dagen.

4 kommentarer:

  1. Åh, så nydelig! :) Har aldri opplevd å komme over et reir på bakken, men jeg hadde blitt kjempeglad om jeg hadde gjort det, kjenner jeg.

    SvarSlett
  2. Åh, så nydelig! :) Har aldri opplevd å komme over et reir på bakken, men jeg hadde blitt kjempeglad om jeg hadde gjort det, kjenner jeg.

    SvarSlett
  3. Atelier Kari5/16/2010

    Hei og takk for kommentar. Dette er et rugdereir. En opplevelse å finne reir i skogen. Ta deg en tur da vel, men "itte rør reiret".

    SvarSlett
  4. Naturen er vakker - og det er små hemmeligheter over alt! Jeg slutter aldri å la meg fasinere av den skjønnhet!
    Nydelig bilde flinke venn med gransus i serken!!
    (jeg er så storveis fan av det uttrykket altså!!!)
    Ønsker deg en herlig søndagskveld og 17. mai!!
    Klem Lokki

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!