30.08.2009

Ringer fra fjell - Rabbesjegg fra Rondane

Rabbesjegg, Alectoria ocholeuca, vokser høyt til fjells, på måssaflya der snøen blåser bort om vinteren. Den er litt stiv i skjegget, så reinen foretrekke nok andre lavarter. Disse kransene vil nok Rudolf med den røde nesen tilgi meg.

 
Laven er godt egnet til formarbeide for den knuses ikke så lett når den er tørr. Plukk gjerne litt rabbesjegg du også, men ikke i verneområder, dessuten er all lav en grunneierrett. Derfor må du spørre grunneieren hvis du skal plukke mye.

Disse kransene holder seg godt i lang tid, både inne og ute. Her er de vist på løeveggen hjemme. Kransene ble skulpturelle og faste i formen. Jeg skal forsøke å pynte et par av dem med annen lav og kjuker. Men det er en annen historie.

Kransene er lagd i ulike størrelser med et underlag av halmkranser og surret fast med metalltråd. Laven har en syrlig gulfarge med grønnskjær og assosieres derfor ikke med jul, slik andre naturdekorasjoner ofte gjør.

2 kommentarer:

  1. Så inspirerende blogg du har! Disse kransene var veldig fine. Og idèen om iskranser likte jeg godt:) Jeg fant bloggen din da jeg egentlig prøvde å finne informasjon om hvordan man lager halmhjerter. Kanskje du vet det også du? Jeg har så lyst til å prøve meg på det og hjerter av bjørkekvister. Har du noen gode tips til meg?

    SvarSlett
  2. Atelier Kari1/11/2010

    Nå la jeg inn en enkel anvisning på bloggen din. Håper det var forståelig. Takk for skryt , forresten! Hilsen Kari

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!